PR
På denne side finder du grafiske materialer, vores PR-programmer til design, samt officielle billeder, som tilsammen alle bruges til ekstern kommunikation. Vi har valgt at samle alting ét sted – for at sikre, at alle altid har adgang til det nyeste materiale.
Vi vil løbende udvikle og udvide siden til også at tilbyde designskabeloner og vejledninger til, hvordan IMCC’s undergrupper kan lave flotte og professionelle materialer.
Indhold
IMCC’s styleguide
Lav posters, flyers og PR-materiale: Pikto og Canva
Piktochart: Instruktioner til let fremstilling af PR-materialer i IMCC
Canva: Web-baseret grafik program til plakater mm.
Design-redskaber lign. Photoshop
Logo’s og regler for brug
Nederst på siden finder du reglerne for brugen af IMCC’s logo og fire forskellige formater for farvekoderne i logoet.
Hvis du bliver i tvivl undervejs, så spørg endelig Carsten (bogholder@imcc.dk) eller en anden fra sekretatriatet (sek@imcc.dk).
IMCC’s officielle Styleguide
Styleguiden danner ramme for vores centrale branding-indsats. Det såkaldte “corporate image”, eller guide til virksomhedsidentifikation – og hvordan vi tilstræber at folk kan genkende IMCC.
Hvis du og din aktivitet er i tvivl om hvilke farver, skrifttyper mm. I vil bruge i aktivitetens PR-materiale, kan I hente inspiration og anden nyttig viden i IMCC’s Styleguide.
IMCC Styleguide kan downloades her
Piktochart: IMCC’s guide til PR-materialer
Piktochart er en online-platform, som gør det virkelig enkelt at lave flyers, A4-posters, infographics, handouts og generelt fede ting i PR. Og vigtigst af alt: Alle kan lave lækkert design, let og hurtigt – helt gratis via vores IMCC-bruger.
(www.piktochart.com)
Hvordan kan jeg tilgå Piktochart?
Adgang kan opnås direkte via kontakt til jeres respektive NAL / LAL, som har fået tilsendt detaljer for login og brugernavn til aktivitetsmailen – kontakt sekretariatet (sek@imcc.dk), hvis der opstår problemer med login. Spørgsmål er naturligvis altid velkomne, skulle der være nogen udfordringer i anvendelse af programmet.
How-to-Piktochart
Piktochart et relativt let at sætte op, og hurtigt at springe ud i design. Man kan tilgå tusindvis af forskellige templates, som nemt kan anvendes – udskift teksten og billedet, og voila; jeres helt eget design for aktiviteten eller lokalbestyrelsen. På få minutter kan man have produceret en flyer til ens infoaften; en infographic visende ens aktivitets udvikling over det sidste år; eller en lækker let-tilgængelig plakat til ens universitets kantine.
For at få en føling med programmet, kan man med fordel se herunder.
Link til Piktochart tutorial (video-guide)
Link til mere uddybende guide til Piktochart
Link til 5-trins-opsætning af ens første infographic.
Fælles retningslinjer for anvendelse af Pikto
1): Husk at markere jeres projekter med følgende algoritme: “[Lokalbestyrelse/Aktivitet] – A4-posters”. F.eks. [Cogita] – A4-handouts til oplæg.
2): Lad jer endelig inspirere af andre IMCC’eres designs – men undgå at slette eller redigere andres templates. Snak i stedet med hinanden / lav en kopi af deres
3): Husk IMCC-logo på materialerne I fremstiller – så sikrer vi vores fælles branding-indsats og vores image udadtil mod verden.
Logoet, som kan tilgås let og direkte herunder.
Inspiration til hvordan man kan bruge Piktochart
Da der er mange måder at anvende infographics på, kan man med fordel kigge inspirationen igennem, publiceret af Piktochart selv.
Tilgå dokumentet via dette link.
Canva: Web-baseret grafik program til plakater mm.
Canva er en anden online-platform, som kan anvendes til at lave flyers, A4-posters, lækre opslag til sociale medier, handouts og andre fede ting i PR. Hvert interessefællesskab i IMCC (farvegrupper) har fået et login, som er blevet sendt til alle NAL’er i hver aktivitet.
(canva.com)
Canva er på mange måder lig Piktochart (se ovenfor), men hvor piktochart er specielt smart ift. at lave infographics, så er Canva specielt god til at lave seje opslag, som er tilpasset diverse sociale medier.
Hvordan kan jeg tilgå Canva?
Adgang kan opnås direkte via kontakt til jeres respektive NAL / LAL, som har fået tilsendt detaljer for login.
Kontakt sekretariatet på sek@imcc.dk såfremt der er problemer med login.
Spørgsmål er naturligvis altid meget velkomne, skulle der være nogen udfordringer i anvendelse af programmet.
Fælles retningslinjer for anvendelse af Canva
1): Husk at markere jeres projekter med følgende: “[Lokalbestyrelse/Aktivitet] – A4-posters”. F.eks.: [Cogita] – A4-handouts til oplæg.
2): Lad jer endelig inspirere af andre IMCC’eres designs – men undgå at slette eller redigere andres templates. Snak i stedet med hinanden / lav en kopi af deres
3): Husk IMCC-logo på materialerne I fremstiller – så sikrer vi vores fælles branding-indsats og vores image udadtil mod verden.
Logoet,som kan tilgås let og direkte herunder.
Designredskaber lign. Photoshop
Når der er behov for redskaber, som går udover funktionaliteten tilbudt i hhv. Canva og Piktochart – så er der hjælp at hente. Via ét design-program som hentes til computeren (GIMP), og et andet der virker direkte i ens online-vindue (Pixlr).
GIMP
Alternativ til Photoshop, som er gratis at hente direkte til computeren. Der er større tilgængelighed i funktionerne da det ikke kræver ekspert-viden, omend programmet kan virke uoverskueligt for en førstegangsbruger.
Tilgå GIMP’s hjemmeside her.
Pixlr
Et gratis program til at redigere ens billede, med en række af de forskellige funktioner som kan anvendes i Photoshop, heriblandt lagdeling, samt mulighed for tilpasning af en lang række af de forskellige redskaber.
Fordelen ved Pixlr er at det er browser-baseret – så man kan gå direkte ind via Chrome, Safari eller lign. og redigere i ens billede.
Tilgå Pixlr her.
IMCC’s logo
Download logoet i dets originale farver (pdf):
Download logoet i dets originale farver (png):
Download logoer i farver med hvid tekst, som passer til mørk baggrund (pdf):
Download logo i farver med hvid tekst, som passer til mørk baggrund (png):
Download sort logo med sort tekst
Download sort logo med hvid tekst
Download enkeltstående sort logo
Filerne til mørk baggrund kan se mærkelige ud, når de vises i internetbrowseren. Det skyldes at de nogle gange vises på hvid baggrund. Når de indsættes i dokumenter o.lign. med mørk baggrund vil det dog se ud som ovenfor.
Regler for brugen af IMCC’s logo
IMCC’s logo skal tydeligt fremgå på al ekstern kommunikation, hvilket inkluderer – uden at være begrænset til – hjemmeside, trykte materialer og email-signaturer. Med ekstern kommunikation menes altså kommunikation med eksterne partnere såvel som kommunikation med nuværende og potentielle medlemmer af IMCC.
IMCC’s logo udgøres af en jordklode med en slange, der snor sig omkring én af de længdegående akser, samt Dannebrog.
IMCC’s logo må bruges i ovenstående udgaver; kun selve logoet eller sammen med teksten “IMCC” placeret til højre for logoet, eller med logo, slogan og i de respektive farver.
Størrelsesforhold mellem tekst og jordklode må ikke ændres.
Forholdet mellem logoets højde og bredde må ikke ændres.
Logoelementernes farver [1] – oprindelige logo:
Tekst skal bringes i mørkegrå (CMYK: 67-60-58-42; RGB: 70-70-70; hex: #464646; pantone: 432C).
Jordkloden skal bringes i (CMYK: 82-36-17-3; RGB: 23-129-174; hex: #1781ae).
Dannebrog skal bringes i rød (CMYK: 0-100-64-33; RGB: 170-5-52; hex: #ab0634; pantone: 207C).
På mørk baggrund må tekst og jordklode dog gerne bringes i hvid for at øge kontrasten og dermed synligheden af logoet.
Ved tvivlsspørgsmål opfordres aktiviteten til at kontakte IMCC’s sekretariat på sek@imcc.dk.
Hvis man ønsker råd og vejledning til PR, kommunikation, grafisk arbejde mv. er man meget velkommen til at skrive.