Nyt fra ungdomslederne i Zimbabwe

IMUNZI-projektet sætter fokus på HIV-problematikken blandt unge i Zimbabwe. Selvom landet har gjort store fremskridt, er der stadig en bred vifte af sociale og regionale uligheder, som indvirker på forekomsten af HIV blandt de unge.  

Imunzi 2

”I love you like a dead chicken” … lød det fra en af mændene på gaden, da vi forleden var på vej hjem med vores dyrebare madvarer. Vi fandt dagens spøgefulde anråb ekstra komisk, da vi netop havde modtaget nyheden om, at landets fast food kæder var løbet tør for kylling. De seneste uger har folk hamstret basisvarer såsom brød, vand og madolie i supermarkederne, og priserne bliver ved med at stige til nye højder. Den nuværende politiske og økonomiske krise i Zimbabwe drager paralleller til hyperinflationen i 2008. Nyhedsmedierne i Danmark rapporterer om manglen på benzin, de lange køer foran tankstationerne og de tomme hylder i supermarkederne, som skaber fortvivlelse blandt befolkningen. Men står man i supermarkedskøen med en pakke havregryn til lige omkring de 98 danske kroner i hånden, kan situationen faktisk synes mere komisk end tragisk. For det udefraseende øje virker tilstandene i Zimbabwe nok en smule kaotiske, men vi, de to danske ungdomsledere på IMUNZI-projektet, holder humøret højt trods de uvante omstændigheder. Med kommentarer som den ovenstående, har vi nemlig erfaret på egne kroppe, at humor og latter er en dialekt, der minimerer afstanden mellem kulturer og sprog, selvom det dog ikke kan negligeres, at vi med vores lyse hud og blonde hår skiller os ud fra mængden. Den folkelige åbenhed og positive energi oplever vi både i Harare, hvor vi bor, og i vores arbejde med de mange studerende fra landets fire større byer.

Frivillige unge bryder tavsheden

På landsplan lever 13,7% af Zimbabwes befolkning med HIV, hvor over halvdelen af forekomsten findes hos unge kvinder i alderen 15-24 år.  Det estimeres dog, at antallet af HIV positive unge kan være højere, da kun 64% af de unge kvinder og 47,5% unge mænd har ladet sig teste (Kilde:UNICEF).

Imunzi 3Stigma, frygt og tavshed er nogle af de sociale faktorer, der afspejles i den høje forekomst af HIV blandt de unge. Mange er opdraget med, at forhold og sex ikke er noget, man snakker om. Dette forringer de unges adgang til viden og sundhedsydelser, da uvidenhed og misinformation ofte fører til skam og stigmatisering. Mange unge mennesker føler det særdeles grænseoverskridende at opsøge sundhedspersonale for at få udleveret kondomer eller blive testet for HIV, fordi de er bange for at blive stemplet eller latterliggjort. IMUNZI-projektet fokuserer på at reducere den høje forekomsts af HIV blandt unge gennem interaktiv og inkluderende seksualundervisning rettet mod unge i skoler, kirker og andre relevante samfundsgrupper.

Imunzi 4Gennem den toårige projektperiode, har IMUNZI givet de unge mulighed for at lave noget larm. De frivillige undervisere fra de to partnerorganisationer ZIMSA og UNICA lægger stor vægt på, at undervisningen skal være både lærerig, sjov og nytænkende. Underviserne får opdateret deres viden og værktøjer ved at deltage på boot camps organiseret af de to partnerorganisationer med hjælp fra IMCC og ungdomslederne. Undervisningsmetoderne afspejler det udtalte behov for sjov og letforståelig læring, som eleverne har nemt ved at relatere til det virkelige liv. Med ung-til-ung undervisningen undgår eleverne dermed også pinligheden ved at snakke om sex og forhold med deres lærer, og derved bliver der skabt mere plads til dialog de unge imellem. Det er især vigtigt for de unge undervisere at trække på personlige erfaringer og viden, når de informerer om risikofaktorer og det sociale stigma, som mange HIV positive oplever i deres samfund.

For os blev det hurtigt meget tydeligt, at de unge lægger et stort personligt engagement i deres frivillige arbejde. Derfor har vi udarbejdet denne video, hvor de frivillige fortæller om, hvorfor de brænder for at styrke unges viden om HIV og seksuel sundhed.

Indtil videre har Zimbabwe budt på mange uforudsete overraskelser – og selvfølgelig en masse spændende og lærerige oplevelser. Vi glæder os til mange flere! Følg vores oplevelser og arbejde på Instagram.