KostMos univers vokser

kostmo-undervisning-fora%cc%8ar-2016

KostMos univers vokser

Det er en fornøjelse at kunne meddele, at KostMo i løbet af 2016 har startet 3 nye lokale grupper; én i Esbjerg, én i København og én Århus. Der er godt gang i hjulene, og fuld fart over feltet.

 

Esbjerg havde deres første undervisningsgang, allerede i foråret. Underviserne er Emmanuel og hans gode ven André, som vidst begge læser fysioterapeut.

København vil gerne fokusere mere på gymnasieniveau, så de 3 Københavnere, som styres af Cecilia, er i fuld gang med udarbejdelse af undervisningsmaterialer. De forventer prøvning af materialer foråret 2017.

Århus har lige haft deres første infomøde, hvor 9 helt nye IMCC’ere ønsker at deltage i processen om at få KostMo i gang. De har allerede planlagt næste møde, hvor de samtidig skal have en træning i formidling og præsentationsteknik. De glæder sig til at komme i gang! Århus afdelingen har Mai Lihn som LAL.

Vi ønsker de nye medlemmer velkommen. Det bliver spændende at følge med i deres kommende aktiviteter, og erfaringer fra felten, når de drager ud for at møde de unge.

Hvad er det så der møder eleverne, når Kostmo kommer på besøg? Helena Travis, National Aktivitetsleder for Kostmo fortæller:

“Når vi er ude på skolerne har vi stor fokus på, at det er eleverne der er i centrum! Undervisningens omdrejningspunkt afhænger derfor af, hvad eleverne synes er spændende og, hvad der er relevant for dem”.

På spørgsmålet om hvilke erfaringer de har gjort sig når de tager ud på skolerne for at undervise, fortæller hun, at deres erfaring viser, at man kan fange de unges interesse ved at få dem til at tale om deres hverdag, og hvordan de selv kan inddrage for eksempel sundhed i dagligdagen.

“Vi starter ofte vores undervisning med en snak om motivation og holdning til sund kost og motion, hvilket vi synes giver dem et lille kick-start til, hvad de kan forvente af dagen, og vi kan snuse lidt til, hvad vi kan forvente af eleverne.

Nu kan det godt lyde lidt som om, at vi ikke har nogle materialer vi tager udgangspunkt i, og det er forkert – selvfølgelig har vi en form for pensum, som vi skal igennem med eleverne. Det er lidt tør snak, men vi prøver at gøre det lidt mere spændende ved, at hive en masse lege med ind over det, så de også skal tænke og handle selv.

erik-holst

Læring i bedste Erik Holst ånd

KostMo forsøger meget bevidst at undgå en helt almindelig (og klassisk) undervisningsform, når de kommer på besøg på skolerne. Leg indgår som en naturlig del af læringen. Som Helene siger: “Der skal være leg og sjov, men samtidig en seriøsitet omkring emnerne” .

Målet er at give eleverne en mere sund og realistisk tilgang til de emner, som bliver bragt på banen. Emnerne er bestemt til at tage seriøst, for de kan dreje sig om spiseforstyrrelser, generel mental sundhed, motion i hverdagen, lysten til at spise sundt og meget mere. Et andet emne som bliver stadigt mere aktuelt, og som kan indgå i læringen er livsstilssygdomme og overvægt (NCDs).

Vi taler meget gerne om livsstilssygdomme, da vi synes det er vigtigt og virkelig relevant for den tid vi lever i. Vi bruger gerne en del cases i løbet af undervisningen for at illustrere netop dette emne, da det godt kan være svært at forholde sig til

Generelt benyttes der mange cases, da det kan give eleverne mulighed for at sætte undervisningen lidt i perspektiv. Skræmmebilleder er dog ikke den retorik, som eleverne bliver mødt med. Helene uddyber: “Vi har ikke brugt skræmmebilleder, da man hurtigt kan støde folk, hvilket IKKE er det vi kommer for”. Derimod arbejder man bevidst på at kommunikere i øjenhøjde med de unge elever, for at komme godt ind på dem og skabe dialog. Man mener at dette er en supergod øvelse for underviserne til at lægge fagsproget på hylden, da eleverne ellers ikke ville have en juridisk chance for at følge med. Samtidig får det den effekt, at underviserne virker mere jordnære og taler med eleverne, i stedet for til eleverne. Øvelsen er også god på langt sigt, fordi det også vil være det sprog som man skal benytte i dialogen med sine fremtidige patienter, og de personer som man behandler eller genoptræner.

Når undervisningen er ved at være færdig, får alle eleverne og lærerne et evalueringsskema, som KostMo benytter sig meget af efterfølgende – blandt andet som læring og inspiration til kommende undervisning og mødet med andre elever. Gennem evalueringen får eleverne lov til at skrive feedback til teamet på en overskuelig måde. Evalueringsskema er udformet som korte ja/nej spørgsmål, hvor det er muligt at knytte en lille kommentar.

En gruppe i rivende udvikling

Noget tyder på at KostMo gruppen har ramt en nerve – og at det tiltrækker mange frivillige IMCC´ere  med forskellig studiebaggrund. Samarbejde og tværfaglighed får lov til at udfolde sig i sundhedstjenestens fortegn, og give de unge mennesker nogle redskaber til at foretage nogle sundhedsbevidste valg i en tidlig alder. Valg der i praksis tager kampen op med de verdensomspændende livsstilssygdomme der er konsekvenserne af usund livsstil, som årligt koster mange menneskeliv på verdensplan. Et af målenene på listen over de 17 verdensmål, er netop at nedsætte dødsraten i hele verden – både i Udviklingslande, og i Ulande [http://www.un.org/sustainabledevelopment/health/]. De lokale tiltag har bestemt en betydning i denne sammenhæng. Viden er det første skridt til at kunne foretage et valg, og i nogle tilfælde har man brug for motivation for, at kunne efterleve denne viden i praksis. Information om kost, motion og motivation, går derfor godt i spænd, når man vil ændre på NCDs-kurven.

Helena Travis fremhæver netop tværfagligheden som et plus for KostMo og IMCC. Idet de mange spændende uddannelser giver et utroligt bredspektret syn på hele området sund kost og motion, samt hvordan man udøver motivation af de unge. Kostmo er i dag repræsenteret af studerende inden for: Medicin, Medicin med Industriel Specialisering, Fysioterapeut, Ergoterapeut, Idræt, Folkesundhedsvidenskab, Fødevareteknologi, Diætist/Ernæringsekspert, Psykologi,og Personlig træner.

På spørgsmålet om hvad der motiverer KostMo gruppen til at være frivillige i lige netop KostMo, er svaret prompte: “Det, som driver os til at være en del af KostMo må helt klart være budskabet! Det er et stort emne vi tager fat på, når vi er ude. Og det er noget, der påvirker dem alle sammen i et eller andet omfang. Det glæder os helt vildt, at vi altid kan se en ny interesse for sund kost og motion sprede sig hos eleverne og når de virker som nogen, der ønsker at gøre en forskel på fremtiden”

“Vi vil helt klart anbefale andre, at blive medlem af KostMo! Det giver en helt unik mulighed for, at lære ungdommen noget om sund kost og motion, men med præg af egne erfaringer og lyst for selv samme. KostMo er i den grad på vej op, og vi skal bruge en masse dejlige IMCC’ere for at blive større og virkelig sætte vores præg på ungdommen.”