PR i IMCC: Styleguide, Logo og Piktochart

På denne side finder du grafiske materialer, vores PR-programmer til design, samt officielle billeder, som tilsammen alle bruges til ekstern kommunikation. Vi har valgt at samle alting ét sted – for at sikre, at alle altid har adgang til det nyeste materiale.

Vi vil løbende udvikle og udvide siden til også at tilbyde designskabeloner og vejledninger til, hvordan IMCC’s undergrupper kan lave flotte og professionelle materialer.

Indhold

  1. IMCC’s officielle branding og Styleguide
  2. Lav posters, flyers og PR-materiale: Uden problemer med Pikto og Canva
  3. Piktochart: Instruktioner til let fremstilling af PR-materialer i IMCC
  4. Canva: Web-baseret grafik program til plakater mm.
  5. Design-redskaber lign. Photoshop
  6. Logo’s og regler for brug

Nederst på siden finder du reglerne for brugen af IMCC’s logo og fire forskellige formater for farvekoderne i logoet.
Hvis du bliver i tvivl undervejs, så spørg endelig Simon, som er kommunikationsmedarbejder arbejdende på sekretariatet, via simon@imcc.dk.

IMCC’s officielle Styleguide

Styleguiden danner ramme for vores centrale branding-indsats. Det såkaldte “corporate image“, eller guide til virksomheds-identifikation – og hvordan vi tilstræber at folk kan genkende IMCC som tegn på kvalitet og frivillig-indsats overalt.

Hvis du og din aktivitet er i tvivl om hvilke farver, skrifttyper mm. I vil bruge i aktivitetens PR-materiale, kan I hente inspiration og anden nyttig viden i IMCC’s Styleguide.

IMCC Styleguide kan downloades her

Styleguide

 

 

 

 

 

 

 

Piktochart: IMCC’s guide til PR-materialer

Piktochart er en online-platform, som gør det virkelig enkelt at lave flyers, A4-posters, infographics, handouts og generelt fede ting i PR. Og vigtigst af alt: Alle kan lave lækkert designlet og hurtigt – helt gratis via vores IMCC-bruger.
(www.piktochart.com)

Piktochart - clipout

På hjemmesiden linket herover kan man tilgå tusindvis af forskellige templates, som man kan gå direkte til at anvende – udskift teksten og billedet, og voila; jeres helt eget design for aktiviteten eller lokalbestyrelsen.

Så man ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang; men kan lade sig inspirere og inspirere andre via de materialer man får fremstillet.

 

Hvordan kan jeg tilgå Piktochart?

Adgang kan opnås direkte via kontakt til jeres respektive NAL / LAL, som har fået tilsendt detaljer for login og brugernavn til aktivitetsmailen.
Alternativt kan man kontakte enten kommunikationsmedarbejder Camilla (sekretariatet) via camillamathiesen@imcc.dk; eller kommunikationsansvarlig Torsten Merinder via torsten@imcc.dk. Spørgsmål er naturligvis altid meget velkomne, skulle der være nogen udfordringer i anvendelse af programmet.

 

How-to-Piktochart

Piktochart et relativt let at sætte op, og hurtigt at springe ud i design. Inde for få minutter kan man have produceret en flyer til ens infoaften; en infographic visende ens aktivitets udvikling over det sidste år; eller en lækker let-tilgængelig plakat til ens universitets kantine.
For at få en føling for anvendelsen, kan man med fordel se herunder.

 

Fælles retningslinjer for anvendelse af Pikto

1): Husk at markere jeres projekter med følgende algoritme: “[Lokalbestyrelse/Aktivitet] – A4-posters”. F.eks. [Cogita] – A4-handouts til oplæg.

2): Lad jer endelig inspirere af andre IMCC’eres designs – men undgå at slette eller redigere andres templates. Snak i stedet med hinanden / lav en kopi af deres

3): Husk IMCC-logo på materialerne I fremstiller – så sikrer vi vores fælles branding-indsats og vores image udadtil mod verden.

Logoet, som kan tilgås let og direkte herunder.

 

Inspiration til hvordan man kan bruge Piktochart

Da der er mange måder at anvende infographics på, kan man med fordel kigge inspirationen igennem, publiceret af Piktochart selv.
Tilgå dokumentet via dette link.

 

Canva: Web-baseret grafik program til plakater mm.

Canva er en online-platform, som gør det virkelig enkelt at lave flyers, A4-posters, lækre opslag til sociale medier, handouts og generelt fede ting i PR. Og vigtigst af alt: Alle kan lave lækkert designlet og hurtigt – helt gratis via vores IMCC-brugere. Hvert interessefællesskab i IMCC (farvegrupper) har fået et login, som er blevet sendt til alle NAL’er i hver aktivitet.

(canva.com)

Skærmbillede 2017-03-30 kl. 13.37.04

 

 

 

 

 

 

 

 

Canva er på mange måder lig Piktochart (se ovenfor), men hvor piktochart er specielt smart ift. at lave infographics, så er Canva specielt fed ift. at lave seje opslag som er tilpasset diverse sociale medier.

 

Hvordan kan jeg tilgå Canva?

Adgang kan opnås direkte via kontakt til jeres respektive NAL / LAL, som har fået tilsendt detaljer for login.
Alternativt kan man kontakte enten kommunikationsmedarbejder Simon (sekretariatet) via simon@imcc.dk; eller kommunikationsansvarlig Torsten Merinder via torsten@imcc.dk. Spørgsmål er naturligvis altid meget velkomne, skulle der være nogen udfordringer i anvendelse af programmet.

 

Fælles retningslinjer for anvendelse af Canva

1): Husk at markere jeres projekter med følgende: “[Lokalbestyrelse/Aktivitet] – A4-posters”. F.eks.: [Cogita] – A4-handouts til oplæg.

2): Lad jer endelig inspirere af andre IMCC’eres designs – men undgå at slette eller redigere andres templates. Snak i stedet med hinanden / lav en kopi af deres

3): Husk IMCC-logo på materialerne I fremstiller – så sikrer vi vores fælles branding-indsats og vores image udadtil mod verden.

Logoet,som kan tilgås let og direkte herunder.

Designredskaber lign. Photoshop

Når der er behov for redskaber, som går udover funktionaliteten tilbudt i hhv. Canva og Piktochart – så er der hjælp at hente. Via ét design-program som hentes til computeren (GIMP), og et andet der virker direkte i ens online-vindue (Pixlr).

GIMP

Alternativ til Photoshop, som er gratis at hente direkte til computeren. Der er større tilgængelighed i funktionerne da det ikke kræver ekspert-viden, omend programmet kan virke uoverskueligt for en førstegangsbruger.

Tilgå GIMP’s hjemmeside her.

Pixlr

Et gratis program til at redigere ens billede, med en række af de forskellige funktioner som kan anvendes i Photoshop, heriblandt lagdeling, samt mulighed for tilpasning af en lang række af de forskellige redskaber.

Fordelen ved Pixlr er at det er browser-baseret – så man kan gå direkte ind via Chrome, Safari eller lign. og redigere i ens billede.

Tilgå Pixlr her.

 

IMCC’s originale logo

Download logo med slogan

m. slogan (lille tekst)

 

Download logoet i dets originale farver (pdf):

imcc-2013-logo_CMYK

 

 

 

 

imcc-2013-icon

 

 

 

 

Download logoet i dets originale farver (png):

imcc-2013-logo_CMYK

 

imcc-2013-icon

 

Download logoer i farver med hvid tekst, som passer til mørk baggrund (pdf):

imcc-2013-logo-neg_CMYK med sort baggrund KUN til hjemmesiden

 

 

 

 

Download logo i farver med hvid tekst, som passer til mørk baggrund (png):

imcc-2013-logo-neg_CMYK med sort baggrund KUN til hjemmesiden

 

Download sort logo med sort tekst

imcc-2013-logo_CMYK [Sort]

Download sort logo med hvid tekst

imcc-2013-logo-neg_CMYK [Sort]

Download enkeltstående sort logo

imcc-2013-icon [Sort]

 

Filerne til mørk baggrund kan se mærkelige ud, når de vises i internetbrowseren. Det skyldes at de nogle gange vises på hvid baggrund. Når de indsættes i dokumenter o.lign. med mørk baggrund vil det dog se ud som ovenfor.

 

Regler for brugen af IMCC’s logo

IMCC’s logo skal tydeligt fremgå på al ekstern kommunikation, hvilket inkluderer – uden at være begrænset til – hjemmeside, trykte materialer og email-signaturer. Med ekstern kommunikation menes altså kommunikation med eksterne partnere såvel som kommunikation med nuværende og potentielle medlemmer af IMCC.

  • IMCC’s logo udgøres af en jordklode med en slange, der snor sig omkring én af de længdegående akser, samt Dannebrog.
  • IMCC’s logo må bruges i to udgaver; enten kun selve logoet eller sammen med teksten “IMCC” placeret til højre for logoet.
  • Størrelsesforhold mellem tekst og jordklode må ikke ændres.
  • Forholdet mellem logoets højde og bredde må ikke ændres.
  • Logoelementernes farver:
    • Tekst skal bringes i mørkegrå (CMYK: 67-60-58-42; RGB: 70-70-70; hex: #464646; pantone: 432C).
    • Jordkloden skal bringes i (CMYK: 82-36-17-3; RGB: 23-129-174; hex: #1781ae).
    • Dannebrog skal bringes i rød (CMYK: 0-100-64-33; RGB: 170-5-52; hex: #ab0634; pantone: 207C).
    • På mørk baggrund må tekst og jordklode dog gerne bringes i hvid for at øge kontrasten og dermed synligheden af logoet.

Eller: Ved direkte anvendelse af ovenstående mørke IMCC-logos.

Ved tvivlsspørgsmål opfordres aktiviteten til at kontakte kommunikationsmedarbejder, Simon, på sekretariatet på simon@imcc.dk.

 

Hvis man ønsker råd og vejledning til PR, kommunikation, grafisk arbejde mv. er man meget velkommen til at kontakte Simon på førnævnte e-mail.